مواد بازی، معمولاً گربه اسباب بازی، یک ویژگی مهم در تجربه بازی هستند.
سطح رشد کودک، علاقه کودک به اسباب بازی، در دسترس بودن اسباب بازی، و تاثیر باورهای فرهنگی عوامل کلیدی هستند که به انتخاب اسباب بازی کمک می کنند.
استفاده از اسباببازیهای مناسب در سنین پایین ممکن است به رشد کمک کند و در نتیجه احتمال تاخیر در رشد را کاهش دهد.
ویژگیهای اسباببازی میتواند باعث رشد در حوزههای مختلف مانند شناخت، مهارتهای اجتماعی و مهارتهای حرکتی ظریف و درشت شود.
اسباببازیهایی که شامل چندین بخش هستند، سبک وزن با رنگها و بافتهای متضاد هستند و پاسخهای متعددی را ارائه میدهند که اغلب موفقترین بازیها را برمیانگیزند.
ساراچو و اسپودک تعادلی بین اسباببازیهای آشنا و جدید و همچنین نظارت دقیق بر اینکه تعداد اسباببازیها در محیط باعث ترویج بازی میشود، پیشنهاد میکنند.
آنها پیشنهاد میکنند که اسباببازیهای کمتری ممکن است امکان بازی عمیقتر و پیچیدهتر را فراهم کنند، زیرا فرصتی برای خلاقیت با هر شیء در محیط وجود دارد.
والدین با دقت در نظر می گیرند که چه اسباب بازی هایی را برای فرزندان خود تهیه می کنند. پیرس با مادران در مورد اسباب بازی ها و سایر وسایل بازی در دسترس کودکان نوپا در خانه خود مصاحبه کرد.
نتایج نشان داد که مادران ترجیح میدهند وسایل بازی را که به نظرشان آموزشی است ارائه دهند.
بیشتر اسباببازیها در نتیجه خرید مادران از یک فروشگاه اسباببازی وارد خانه شدند.
وسایل بازی همچنین توسط دوستان خانواده و اقوام در هنگام هدیه دادن مانند تولد کودکان یا در طول تعطیلات وارد خانه شدند.
دادههای فروش و هزینههای ملی بینشی در مورد ارزش ارائه اسباببازی برای کودکان خردسال ارائه میکند.
انجمن اسباببازی گزارش داد که در سال 2013، فروش اسباببازیهای نوزاد/نوپا/پیشدبستانی در ایالات متحده 3 درصد افزایش یافت و در مجموع به 3.1 میلیارد دلار رسید.
برای همان سال، Statistica گزارش داد که به طور متوسط 371 دلار برای اسباب بازی برای هر کودک هزینه شده است.